این روزها بازار سکه و طلا نوسانات بسیاری دارد که برای معاملات طلا در این بازار، لازم است با اصطلاحات رایج در صنف طلا و جواهر آشنا شویم تا در این بازار آشفته بهتر و آگاهانه معامله کنیم. برای اینکه در یک معامله خرید و یا فروش طلا بتوانیم بیشترین سود را داشته باشیم، قبل از ورود به طلافروشی، اطلاعات خود را در زمینه اصطلاحات معاملاتی و محاسباتی طلا بیشتر کنید. در میان این اصطلاحات رایج بازار ایران، مثقال طلاست که در بازار طلای ایران مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله در مورد مثقال طلا چیست فرمول محاسبه قیمت یک گرم طلا از قیمت مثقال، مثقال و انواع آن و تبدیل مثقال به گرم مطالبی کاربردی را عنوان می کنیم.

مثقال طلا چیست؟ هر مثقال چند گرم است؟

مثقال چیست؟

مثقال یکی از واحدهای اندازه گیری وزن در کشورهای عربی و اسلامی است. بعضی از مشاغل که با وزن های پایین سر و کار دارند از مثقال استفاده می کنند، مثل فروشندگان گیاهان دارویی که گاهی فروششان در وزن های پایین و کمتر از گرم انجام می شود. در قدیم به دلیل نبودن امکانی به اسم “ترازوی دیجیتالی زرگری” معادلات 1 مثقال را اینگونه بیان می کردند و به راحتی از نخود و مانند آن استفاده می شد که البته امروزه هم به همین ترتیب است:

1 مثقال= 24 نخود (1 نخود برابر با 192 سوت)= 16/1 سیر است.

حال اگر بخواهیم مثقال را با واحد آشناتری که به روز است معادل کنیم:

1 مثقال= 608/4 گرم است.

واحدهایی مانند مثقال، نخود و سیر که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند، امروزه نیز همچنان استفاده می شوند و بر زبان صنف هایی که با آنها سر و کار داشته و دارند، مانده است.

مثقال چیست؟

معرفی انواع مثقال طلا

واحد مثقال در کشورهایی که از آن استفاده می کنند که شامل کشورهای عربی و اسلامی می شود عبارتند از:

1. مثقال صیرفی

از نظر واژه شناسی، واژه ی صیرف از کلمه صراف آمده و مربوط به صرافی ها می شود. همانطور که می دانید، صرافی ها در کار دلار و به طور کلی ارزهای رایج هستند. این نوع مثقال، مثقالی است که طلا فروشان و زرگران از آن در معاملاتشان استفاده می کنند. ترازوهای زرگری مثقال صیرفی را نشان می دهد و در خرید و فروش طلا با این مثقال سر و کار داریم. حتماً به خاطر بسپارید که مثقال صیرفی با کلمه صراف و در نهایت طلافروشان در ارتباط است.

1 مثقال صیرفی= 3/4 مثقال شرعی(24 نخود)= 608/4 گرم است.

معادل های مثقال صیرفی را بیان کردیم و بهتر است به این نکته توجه کنید که این مثقال همان مفهوم بازاری مثقال است.

2. مثقال شرعی

در ابتدا بهتر است بدانید که مثقال شرعی در معاملات بازار طلا کاربردی ندارد و ما در اینجا معادل های آن را بیان می کنیم جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان:

1 مثقال شرعی=18 نخود=456/3 گرم= 72 دانه گندم است.

3. مثقال معمولی

این نوع مثقال رواج زیادی ندارد و برای کالاهایی با ارزش پایین استفاده می شود.

1 مثقال معمولی= 6875/4 گرم است.

معرفی انواع مثقال طلا

مثقال طلا چیست؟

مثقال در بازار طلافروشان کاربرد دارد و قیمت مثقال طلا در دقیقه به روز رسانی می شود و در برخی از سایت های معتبر و شبکه های اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز اطلاع رسانی می شود.

 اصطلاح مثقال طلا

در بازار طلا فروشان از زمان های قدیم تا امروز، قیمت طلا را به صورت قیمت 1 مثقال طلای 17 عیار معامله می کردند. طلا که کالایی معامله ای در جهان است و مثقال هم مانند اونس، بین زرگران و فعالان بازار طلا، مختص ایران و البته کشورهای عربی و اسلامی دیگر است. انس طلا در کشور ما کاربرد کمتری نسبت به مثقال طلا دارد. همانطور که بیان کردیم، 1 مثقال طلا برابر 608/4 گرم طلا با عیار 17 است که خلوص آن 705 است (در رابطه با خلوص طلا، در مقالات قبل به طور کامل توضیح داده شد).

1 مثقال طلا= 4 گرم و ششصد و هشت سوت طلای 17 عیار

مثقال طلا چیست؟ یک مثقال چند گرم است

نکات مهم در مثقال طلا

توجه داشته باشید که مثقال دو ویژگی مهم دارد که باید به آن توجه داشت:

  1. وزن 1 مثقال طلا برابر با 608/4 گرم است.
  2. عیار طلا باید 17 باشد، یعنی خلوص طلا 705 یا 5/70 درصد است.

در فروش طلا به صورت عمده که به طور معمول در بنکداری ها انجام می شود، قیمت طلا را بر حسب یک مثقال محاسبه می کنند و در خرید و فروش طلا به صورت عمده از گرم استفاده نمی شود. روش محاسبه به این صورت است که، در ابتدا و در فاکتور حسابداری، مظنه که قیمت یک مثقال طلاست نوشته می شود و برخی افراد با ماشین حساب و برخی با کمک نرم افزارهای حسابداری، قیمت را به قیمت یک گرم طلای 18 عیار تبدیل می کنند، و بر حسب این قیمت بدست آمده خرید و فروش را انجام می دهند. شاید در اینجا سؤالی مطرح شود و آن مفهوم مظنه است، که گاهی به گوشتان رسیده. مظنه در اصل همان مثقال طلاست و هیچ فرقی با مثقال طلا ندارد. این کلمه در گفتگوهای روزمره صنف زرگرها به شکل یک اصطلاح رایج عنوان می شود. پس هر جا که “مظنه” را شنیدید بدانید مثقال طلاست.

نکته مهمی که در اینجا قابل تأمل است این است که، این است که طلای 17 عیار وجود ندارد و آنچه شما برای خرید و فروش در نظر دارید همان طلای 18 عیار است، مثقال طلا یا مظنه طلا تنها لفظیست که قیمت طلا را مشخص می کند. برای مشخص کردن قیمت مثقال طلا برای یک گرم طلای 18 عیار از تناسب اعداد می توان استفاده کرد.

اگر نمیدانید عیارطلا چیست، مقاله عیار طلا چیست؟ روش تشخیص آن چگونه است؟ ما را حتما بخوانید.

نکات مهم در مثقال طلا

فرمول تبدیل مثقال به گرم

حال که با مثقال و انواع آن آشنا شدید و با توجه به اینکه مثقال صیرفی مختص زرگرها و طلافروشان بازار طلاست، در اینجا روش محاسباتی قیمت یک گرم طلای 18 عیار را با داشتن قیمت روز یک مثقال طلا به شما آموزش می دهیم. همانطور که گفته شد،

1 مثقال= 608/4 گرم است.

تکته این است که تنها با تقسیم مقدار مثقال بر 608/4 نمی توان قیمت یک گرم طلای 18 عیار را بدست آورد، زیرا قیمت اعلامی برای 1 مثقال با عیار 705 است، و شما در اصل می خواهید طلای 18 عیار بخرید یا بفروشید. در ابتدا عیارها را به هم تبدیل کنید. با توجه به این فرمول می توانید مثقال طلا را به گرم تبدیل کنید:

فرمول تبدیل مثقال به گرم

حال که با فرمول های تبدیل آشنا شدید لازم است بدانید که اکثر طلافروشان عدد کامل 33152/4 را حفظ نمی کنند و تنها با عدد 33/4 کار می کنند. شما هم همین عدد را به خاطر داشته باشید کافیست.

رابطه واحد پول دینار با مثقال

واحد پول دینار در قدیم در ایران و 9 کشور دیگر رایج بوده و به شکل سکه، جنس آن طلای 18 عیار با وزن 1 مثقال صیرفی بوده. در آن 1 مثقال شرعی، طلای خالص بکار رفته و درصدهای دیگری از نقره و مس نیز در آن استفاده شده. درصد نقره و مس در دینار می توانند تغییر کنند ولی به طور معمول نقره به میزان ربع درهم است.

سکه طلای 1 دیناری= طلا با جرم 1 مثقال صیرفی با خلوص 750= مقدار طلای خالص آن 1 مثقال شرعی است.

رابطه واحد پول دینار با مثقال

حال که با مفاهیم مثقال طلا آشنا شدید بهتر است هنگام معاملات طلا، از لفظ مثقال به جای گرم استفاده کنید و به یاد داشته باشید که برای دریافت قیمت صحیح از طلافروش، خودتان مثقال طلا را بر عدد 33/4 تقسیم کنید و قیمت گرم طلا را بدست آورید.