در همراهی شما با گالری طلا و جواهر هاتف ساعتچی در ادامه مقالات مربوط به مرواریدها به راه ها و روش های تشخیص مروارید های طبیعی از مصنوعی میپپردازیم

تشخیص مروارید طبیعی از مروارید های پرورشی به علت شباهت ظاهری بسیار مشکل می باشد و از وزن مخصوص آنها برای این منظور استفاده می شود. وزن مخصوص مروارید طبیعی معمولا کمتر از73/2 بوده در حالیکه وزن مخصوص اکثر مرواریدهای پرورشی بیشتر از رقم فوق الذکر می باشد (البته نه همه آنها).

مروارید طبیعی، پرورشی و مصنوعی

تشخیص مروارید طبیعی از مصنوعی

مروارید طبیعی اصل تلألؤ خاصی دارد و با چرخاندن رشته مروارید در نور، مرواریدهای اصل بازتاب محیطی دارند، ولی گاهی مرواریدهای بی کیفیت درخششی که باید را ندارند و در این حالت باید روشهای دیگر را برای تشخیص در نظر گرفت. مرواریدهای پرورشی تحت پرتو ماوراء بنفش، پدیده لومینسانس نشان می دهند که معمولا به رنگ زرد است و در پرتو اشعه ایکس دارای درخششی سبز رنگ می باشند.

مروارید طبیعی اصل

یکی دیگر از روشهای مورد اطمینان در تشخیص مروارید طبیعی از مرواریدهای پرورشی از طریق مطالعه ساختار داخلی آنها بدست می آید. مروارید های طبیعی دارای ساختاری متحدالمرکز و لایه مانند هستند،

شکل مروارید طبیعی اصل

در حالیکه ساختار داخلی مرواریدهای پرورشی متغیر بوده و بستگی به نوع هسته کروی اولیه که در درون صدف مروارید جای داده شده است دارد.

ساختار مروارید طبیعی

مروارید طبیعی اصل در هوای گرم با لمس خنک هستند ولی نوع تقلبی گرم می شود.

تشخیص مروارید طبیعی از فیک

امروزه برای تشخیص مروارید طبیعی از پرورشی، اعم از سوراخ شده یا سوراخ نشده از پرتو افکنی توسط اشعه ایکس استفاده می شود.

بوسیله ذره بینی با بزرگنمایی 5 یا 10 برابر مروارید را نگاه کنید. سطح مرواریدهای طبیعی در زیر ذره بین یا لوپ به شکل شن های در دست باد شکل گرفته در بیابان هستند ولی مرواریدهای غیر اصل به شکل زمینی پوشیده از سنگ دیده می شوند.

مروارید بدلی فلس ماهی

از انواع مروارید های بدلی می توان مروارید بدلی فلس ماهی را نام برد. این مروارید بدلی از شیشه روکش شده به وسیله فلسی که به ماده مشرق زمین (Essence d orient) موسوم است تشکیل شده و از فلس های برخی از انواع ماهی بدست می آید.

برای تولید بعضی دیگر از مرواریدهای بدلی، از قسمتی از حلزون دریایی، صدف مروارید آب شیرین و دندان حیوانات خونگرم دریایی مانند گاو دریائی (sea cow) استفاده می شود.

در مرواریدهای انتیلز (Antilles pearls) از حلزون دریایی و در مرواریدهای دو گنگ (Dugong pearls) از دندانهای حیوانات خونگرم دریایی استفاده می شود و در باورهای مردم نشانگر هوشیاری دریا، فرو رفتن در اعماق درون و یافتن مسیرهای جدید در زندگی است. همچنین نشان دهنده غلبه بر موانع، ظهور ماجراجویی و روحیه آزادی شخصی است.

نوعی از مروارید بدلی با نام اپرکولوم (operculum) یا " چشم گربه ای چینی " مشهور می باشد. به معنای درب کوچک، یک ساختار تشریحی آهکی است که در بسیاری از گروه ها (و نه همه) از حلزون های دریایی و حلزون های آب شیرین و همچنین در چند گروه از حلزون های خشکی وجود دارد. ولی در حقیقت، این مروارید بدلی پوسته محدبی شکل نوعی حلزون می باشد که در اطراف جزایر استرالیا یافت می شود و در اروپا مصارف زینتی محلی دارد.