طلایی را که ذوب کرده اند، طلای آب شده می گویند. در مورد آنچه به طلای آب شده تبدیل شده ،دو حالت کلی وجود دارد، یا این طلا از ذوب شدن شمش طلا بدست آمده یا زیورآلات طلا و جواهر را که کهنه و قدیمی شده اند و با عنوان طلای دست دوم به فروش رسیده اند، آب کرده اند. مورد دوم ،یعنی طلایی که به هر دلیلی توسط مردم فروخته شده، حال کهنه باشد یا شکسته، مفهوم طلای متفرقه را دارد که همین طلای فروخته شده در طلا فروشی ها یا جواهر فروشی ها، در کارگاه های مخصوص و داخل کوره های مخصوص ذوب طلا و ریخته گری، ذوب می شود و وارد چرخه ساخت طلا و جواهرات شده و جریان مالی ایجاد می کند.

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده از نظر شکل ظاهری چگونه است؟

برای شکل و ظاهر طلای آب شده قانون خاصی وجود ندارد و ابعاد آن هم تعریف خاصی ندارد و به هر شکل و ابعادی می تواند باشد. با این حال طلاسازان بیشتر تمایل دارند که از شکل مفتولی طلای آب شده استفاده کنند و این به دلیل راحتی در استفاده و قیچی کردن آسان،به هر اندازه که برای ساخت طلا و جواهرات نیاز دارند و در آخر نگهداری باقیمانده طلای آب شده به شکل دست نخورده است. با اینکه معمول ترین شکل طلای آب شده بصورت مکعب است،ولی بنا به دلایلی که گفته شد و همچنین راحتی در جابه جایی طلای آب شده مفتولی، از آن در ساخت استفاده می کنند.

طلای آب شده از نظر شکل ظاهری چگونه است؟

عیار طلای آب شده چند است و چگونه مشخص می شود؟

در ابتدا بیان کردیم که بخش عمده ای از طلای آب شده را از ذوب طلاهای متفرقه و دست دوم که مردم در طلا فروشی ها به فروش می رسانند به دست می آورند، که البته عیار طلا در کشور ما و در بخش کلی آن 8 است، یعنی طلای 750 از 1000، که این درصد نیز امکان دارد به مقدار کمی بالا یا پایین باشد. حال برای بالا یا پایین بردن عیار 18طلای آب شده ،دو حالت وجود دارد. اگر بخواهند عیار را بالاتر ببرند، باید در زمان ذوب طلا ،سکه های عیار 22 را به آن اضافه کنند و بالعکس برای پایین آوردن عیار طلای آب شده، در زمان ذوب طلا از فلزاتی نظیر نقره و مس استفاده کنند.

عیار طلای آب شده چند است و چگونه مشخص می شود؟

حال این پرسش پیش می آید که با توجه به اینکه، از طریق اعمال این روش، عیار طلای آب شده تغییر می کند، چگونه عیار آن را مشخص کنیم؟ در پاسخ باید گفت که بسیار ساده است. برای تخمین عیار در این شکل از طلا، مقداری کمتر از نیم گرم از آن را بریده و برای ری گیری و آزمایش ارسال می کنیم، تا عیار طلا بدست آید. بعد از دریافت طلای آب شده از ری گیری و مشاهده رسید آن، توجه کنید که شماره رسید آن را روی طلای آب شده درج کنید که به این کار “انگ زدن” گویند.

اصطلاح “طلای آب شده شرطی” به چه معناست؟

همانطور که از این اصطلاح مشخص است، به طلای آب شده، قبل از ری گیری و مشخص شدن عیار، “طلای آب شده شرطی” گویند. مبادله این طلای آب شده به شرط خواهد بود و شرط آن، انجام شدن ری گیری و مشخص شدن عیار است، که در صورت خرید از فرد یا فروشگاه معتبر، نتیجه آن، عیار 18 اعلام می شود.

اصطلاح "طلای آب شده شرطی" به چه معناست؟

روش نوشتن وزن و عیار طلای آب شده چگونه است؟

بر روی طلای آب شده خطی افقی کشیده می شود که وزن طلای آب شده در بالا و عیار آن در پایین مشخص می شود. معمولاً وزن را تا سه رقم اعشار و گاهی آن را تا دو رقم اعشار می نویسند، در حالت اول، همیشه رقم آخر صفر است. وزن و عیار به روشی که گفته شد، بر روی طلای آب شده نوشته می شود تا در ثبت سند اشتباهی پیش نیاید. اگر طلای آب شده از ذوب کردن سکه های طلا بدست آمده باشد، وزن هر یک عدد سکه تمام بهار آزادی 8.133 گرم است، که عیار آن 22 (900) است.

روش نوشتن وزن و عیار طلای آب شده چگونه است؟

قیمت طلای آبشده را چگونه محاسبه کنیم؟

زمانی که نیاز به خرید طلای آب شده دارید، باید روش درست محاسبه آن را بدانید. غالب عیار طلای آب شده 18 (750) است و یک مثقال آن معادل 4.608  گرم است. فرمول محاسبه آن این گونه خواهد بود:

قیمت طلای آبشده را چگونه محاسبه کنیم؟

محاسبه حباب طلای آب شده

منظور از حباب طلای آب شده، اختلاف قیمتی است که به صورت ناپایدار و وابسته به میزان عرضه و تقاضایی که از طرف بازار وجود دارد، ایجاد می شود و در مدت زمانی از بین می رود و به حالت اولیه خود باز می گردد. حال سؤالی که مطرح می شود این است که محاسبه این حباب در چه زمانی الزامی می شود؟ در پاسخ باید گفت، وقتی که قیمت عرضه و تقاضای طلای آب شده در بازار، با هم یکسان نباشند، و در غیر این صورت الزامی ندارد. این حباب ها به دو صورت مثبت و منفی بروز می کنند، که نوع مثبت بیشتر احتمال بروز دارد، درست در زمانی که قیمت عرضه طلای آب شده بیشتر از قیمت تقاضا باشد، درست برعکس حباب منفی. حال چگونه محاسبه کنیم؟ اگر به خاطر داشته باشید، در مقالات قبل، نحوه محاسبه 1 گرم طلای آب شده را بیان کردیم، در اینجا نیز به همان روش، عمل می کنید و تنها تفاوتی که دارد، قرار گرفتن عدد 900 در مخرج کسر است. حال عدد بدست آمده، قیمت 1 گرم طلای 900 عیار را به شما می دهد، که وزن طلای آب شده را در آن ضرب کرده و عدد حاصل را از آن قیمتی که طلافروش به شما گفته کم کنید و اینگونه می توانید عدد حباب طلای آب شده را بدست آورید.

محاسبه حباب طلای آب شده

تفاوت طلای آب شده با طلای خام

برای بیان تفاوت عمده این دو نوع طلا، در ابتدا هر کدام را تعریف می کنیم. طلای خام، طلای 24 عیار است و طلای آب شده، طلاهای دست دوم با عیار 18 هستند که آب شده اند. پس به وضوح تفاوت این دو را در عدد عیار آنها و مقدار ناخالصی هایی که دارند، که البته در طلای آب شده بسیار بیشتر است، می توان دید. نحوه معامله طلای خام و طلای اب شده نیز تفاوت مشخصی دارد. پرداخت اجرت تنها در خرید طلای خام است و برای طلای آب شده نیازی به پرداخت اجرت نیست، در نتیجه به نفع شماست تا برای سرمایه گذاری، طلای آب شده را خریداری کنید تا با حذف هزینه های اضافیف طلای بیشتری را خریداری کنید.

تفاوت طلای آب شده با طلای خام

خرید طلای آب شده چه محاسنی دارد؟

در مورد طلای آب شده، بر خلاف طلا و جواهرات نو و سکه که در زمان خرید آنها مواردی چون اجرت ساخت، مالیات و رقم ضرب (در مورد سکه) کسر می شود، از دادن این موارد معاف هستید و هیچ کدام شامل طلای آب شده نمی شوند و این بالاترین مزیت خرید این نوع طلا است. برای ساخت طلا و جواهرات سفارشی، بهترین کار خرید طلای آب شده است که با این روش طلا را با قیمت مناسب خریداری کرده و به دست طلاساز ماهری می سپارید و از او می خواهید که طرح مورد نظرتان را سفارشی سازی کند.

خرید طلای آب شده چه محاسنی دارد؟

طلا آب شده را ترجیح می دهید یا سکه طلا؟

بسیاری از افراد که به قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید طلا می کنند، این سؤال را عنوان می کنند که با توجه به مزیت های طلای اب شده، بین این طلا و سکه، کدام بهتر است؟ در پاسخ باید گفت، بسیاری از صاحب نظران در این زمینه معتقدند که با توجه به اطلاعات ناکافی عموم مردم در مورد طلای آب شده، امکان خرید طلای تقلبی توسط انها و ضرر و زیان مالی از ناحیه افراد سودجو وجود دارد، با اینحال با توجه به مزیت های طلایی آب شده، مشخص بودن آن و قابل دسترس بودنش است که برای عامه خرید آن آسان تر و مطمئن تر است، البته اگر با دقت و از جای معتبر خریداری کنند.

طلای آب شده بهتر است یا سکه

در نتیجه اگر بخواهیم به شما در مورد خرید طلای آب شده یا سکه توصیه ای داشته باشیم، شما را به خرید سکه دعوت می کنیم، چرا که سکه مطمئن تر از طلای آب شده است، طلای آب شده امکان تقلب دارد و اگر از فرد یا جای معتبری خریداری نشود باعث ضرر و زیان شما می شود. ولی خرید طلای آب شده همیشه به صرفه تر خواهد بود.